image niet aanwezig in map.

Herdenken en vieren

Op 4 en 5 mei staan we samen stil bij vrijheid.

Ieder jaar staan we tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei stil bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesoperaties daarna. Om 20.00 uur is het in heel Nederland twee minuten stil.

In Weert organiseert het Comité Bevrijdingen en Herdenkingen van de gemeente Weert ieder jaar een Herdenking bij de Rumolduskapel. Er vinden toespraken plaats en worden verhalen verteld en gedichten voorgedragen die gaan over de Tweede Wereldoorlog en vredesoperaties daarna. Er is een muzikale omlijsting en er worden kransen gelegd voor de oorlogsslachtoffers.

In Stramproy wordt eveneens ieder jaar een Dodenherdenking gehouden bij het Vredesmonument. Bij het Halifaxmonument en de graven van de Halifaxbemanning op het kerkhof aan de Molenpoort worden zogenaamde ‘Poppies’ gelegd.

Op 5 mei vieren we de bevrijding van Nederland in 1945 en dat we sindsdien in vrijheid leven. Ook staan we die dag stil bij de waarde van vrijheid, democratie en mensenrechten.

Op Bevrijdingsdag worden vele activiteiten georganiseerd. In Weert is er een programma in de stad, Bevrijdingsdag wordt feestelijk afgesloten met het Bevrijdingsconcert in de Martinuskerk.

Weert herdenkt ieder jaar op 22 september het feit dat de stad werd bevrijd van de Duitse bezetting. De bevrijding geschiedde in 1944 door een eenheid van het Britse leger, het 1e bataljon van het Suffolk Regiment. Bij het zogenaamde Suffolkmonument vindt de Herdenking van de bevrijding van Weert plaats. Er vinden toespraken plaats en er worden gedichten voorgedragen in aanwezigheid van een vertegenwoordiger uit het Verenigd Koninkrijk. Er is een muzikale omlijsting en er worden kransen gelegd voor de oorlogsslachtoffers.

Op 11 november worden de Britse slachtoffers herdacht op deze Remembranceday. Deze Herdenking, die wordt georganiseerde door de Bond van Wapenbroeders, vindt plaats in de kerk en het oorlogskerkhof in Swartbroek. Na afloop van de plechtigheid leggen kinderen van de basisschool bloemen op de graven van Britse soldaten.

web-design:
artvertisement